taktält Åreskutan från Taktältarna med person som står upp genom takluckan

En av de allra vanligaste frågorna bland de som funderar på att köpa taktält handlar om belastningen på biltaket. Maxlasten som biltillverkarna uppger är nämligen oftast långt mindre än den sammanlagda vikten av ett taktält med en familj i. Så hur funkar det egentligen?

De flesta som går i taktältstankar har nog någon gång ställt sig någon av de här frågorna:

  • Håller mitt biltak för taktältet?
  • Hur mycket extra vikt klarar min bil?
  • I bilens manual står det att den maximala lasten på biltaket är 75 kilo men vikten på mitt taktält och takräcken är 70 kilo. Jag väger 100 kilo, min fru 70 kilo och barnens tillsammans 60 kilo. Hur fungerar det?

Det är inte så konstigt att det här behöver förklaras. Det hör ju inte till vardagen att man lastar sitt biltak med så tung last, än mindre att man själv är uppe på det.

Kan jag eller kan jag inte ha ett taktält på min bil?

Det korta svaret är – det kan du. Det är inga problem att belasta ditt biltak med mycket mer vikt än den angivna maxlasten. Den maxlast som anges är nämligen så kallad dynamisk maxlast, den är alltså satt för när bilen är i rörelse. Att den finns är för att bilens köregenskaper inte ska påverkas negativt.

Ett taktält med människor i är i stället en statisk påfrestning för bilen. Visst rör du dig uppe i taktältet, men inte särskilt mycket jämfört med tiden du ligger stilla. Bilen står stadigt på sina fyra hjul och familjen på fyra som tidigare satt i bilen ligger nu på taket. Den totala belastningen för bilen har alltså inte ändrats. Så länge den tillåtna maxvikten för din bil inte överskrids behöver du inte vara orolig.

Men hur är det möjligt? Kommer inte biltaket att tryckas in vid hög belastning?

Visst, om man skulle klättra upp på och stå mitt på biltaket kommer det att lämna tydliga fotspår på de flesta biltak, och beroende på vikt och ansträngning går det definitivt att lyckas trycka igenom taket om man hoppar på det. Men belastning från ett taktält är varken på en punkt eller mitt på biltaket.

Vikten fördelas över takräckena

Ett taktält ska alltid monteras på för din bil lämpliga takräcken, eller en passande tak-korg. För varje bil finns det rekommenderade takräcken, antingen direkt från tillverkaren eller från andra leverantörer.

Takräcken består vanligen av en stabil aluminium- eller stålprofil försedd med fötter i båda ändarna. Om din bil har relingar/rails omsluter fötterna dessa. Det är antingen sådana eller fasta fästpunkter för takräcken som vi rekommenderar för att fästa taktält. Vi rekommenderar inte att du använder takräcken som kläms fast på bilens kanter.

Föreställ dig nu att ditt taktält ligger platt på takräckena. Vikten av taktältet och personerna i det sprids då först och främst över de två takräckena vilket innebär att varje fot på takräcket bär 75 av de cirka 300 kilo som den ovan nämnda familjen på fyra väger tillsammans.

Här kan du läsa mer om vilka takräcken som passar till taktält och vilka du ska undvika.

Tips för minskad belastning av taktältet på din bil

  1. För att sprida ut belastningen kan du om du vill montera ditt taktält på 3 eller 4 takräcken.
  2. Placera takräckena så långt ifrån varandra som det går och gärna så att de sitter så nära relingens anslutningspunkter till bilkarossen som möjligt.
  1. Placera taktältet så jämnt som möjligt över takräckena, så att det sticker ut lika mycket fram och bak och har samma avstånd till bilens långsidor uppe på taket.
  2. Kontrollera att taktältet är ordentligt monterat på dina takräcken genom att trycka kraftigt på ditt taktält efter monteringen, taktältet ska inte kunna lyftas eller flyttas på takräcket.

Bilens konstruktion

Oavsett om du installerar takräcken på en bil med eller utan relingar riktas belastningen alltid mot fordonets ram, vilket är den starkaste delen av bilkarossen. Ramen är lite som en bur som omsluter passagerarkabinen.

Biltaket omsluts både av en takkonsol som går över bilen och takbalkar som löper längs med bilen. De vilar på så kallade pelare, som du kan se på illustrationen här nedanför.

 

 


Karossen med pelarna består av flerfaldigt vikta och förstärkta stålprofiler som är designade för att kunna motstå de dynamiska och statiska krafterna en bil utsätts för. Stålprofilerna är utspridda på karossen så att passagerarna ska vara så skyddade som möjligt i bilen – även vid en olycka.

Föreställ dig att en bil välter och landar på taket. Karossen är gjord hård för att inte tryckas in och krossas av bilens statiska vikt. För att bilen ska tryckas ihop skulle mer dynamisk kraft behövas; som ett fall från hög höjd eller yttre krafter som en skrotpress.

Varför finns det ens en maxgräns för vikt på biltaket?

Den tillåtna takbelastningen begränsas av biltillverkarna för att säkerställa den totala stabiliteten och funktionaliteten under körning. Med last på taket flyttas bilens tyngdpunkt uppåt. Taktältets cirka 60-70 kilo belastar inte bara takräckena och bilkroppen. Det påverkar också acceleration, bromssträcka och kurvtagning. Det är alltså viktigt att ditt taktälts vikt inte överskrider maxlasten för din bils tak.

Hur mycket vikt tål dina takräcken?

Det är viktigt att ditt taktält inte överskrider maxlasten för dina takräcken. Den maxlasten ligger vanligtvis inom intervallet för bilens tillåtna taklastkapacitet (mellan 75 – 150 kilo) vilket betyder att de enkelt klarar ett taktält.

Det är viktigt att inte överskrida den tillåtna belastningen av takräckena när du kör. Detta eftersom det påverkar bilens köregenskaper. Varje extra kilo innebär också att de krafterna på beslagen och klämmor ökar.

Precis som fallet med biltaket gäller även här att takräckena när bilen är stillastående tål mycket mer vikt.

Värt att tänka på

Om det skulle uppstå skador på din bil till följd av användning av taktält är det inte helt säkert att detta går på din försäkring/garanti. Vid ett försäkringsärende kan en överskriden takbelastning leda till en ansvarsfriskrivning. Huruvida en eventuell skada på din bil omfattas av din försäkring eller inte beror på vad ditt försäkringsbolag säger, olika försäkringsbolag har olika regler.

Biltillverkarna skiljer officiellt inte mellan dynamisk och statisk takbelastning. Därmed skulle de kunna frånträda eventuella garantier och är troligen inte ansvariga för skador orsakade av överbelastning vid användning av taktältet. Detsamma gäller för tillverkare av takräcken.

Sammanfattning 

Så länge ditt taktält är korrekt monterat och vikten faller inom gränsen för...

  1. den tillåtna maxlasten för ditt biltak
  2. fordonets tillåtna totalvikt
  3. takräckenas tillåtna lastkapacitet

... så kommer du inte ha några problem med vikten av ditt taktält på taket.

 Den här texten är en fri översättning av en text som först publicerades här.

Sugen på att börja taktälta? Här kan du se våra taktält.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få exklusiva erbjudanden, inspiration och nyheter direkt i din inkorg