Stockholm – Nordkap med taktält och elbil

Stockholm – Nordkap med taktält och elbil

Hur krångligt är det att ta sig från Stockholm till Nordkap med elbil? Äventyraren och skidåkaren Ebba Forsgren har testat.

Hur krångligt är det att ta sig från Stockholm till Nordkap och tillbaka med elbil? Utrustad med en Volkswagen ID4 och ett taktältet Åreskutan från Taktältarna har äventyraren och skidåkaren Ebba Forsgren gett sig ut på den 350 mil långa resan i ett projekt hon gett namnet “Räckviddsångest”.

Laddinfrastrukturen i Sverige förbättras hela tiden men fortfarande kan det vara en utmaning att resa runt med elbil. Ebba Forsgren såg framför sig hur de längs vägen kanske skulle behöva panik-stanna och knacka på hemma hos någon för att be om lite ström.

Men räckviddsångesten – som var svår innan hon gav sig iväg – uteblev under själva resan.

– Jag hade tänkt att det skulle bli så mycket struligare men det gick förvånansvärt bra, berättar Ebba Forsgren. 

Ebba Forsgren med taktält och ID425-åriga Ebba Forsgren är från Åre och praktiskt taget uppvuxen på en fjälltopp. Med ett stort intresse för äventyr och friluftsliv i alla dess former har det också växt fram ett stort intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor.

Något som gjorde att hon ville testa att göra en riktigt långresa med elbil och att ta reda på hur det funkar.  

Planeringen inför resan viktig

Ebba Forsgren jobbar på sin dator medan hon laddar en elbil med taktält på

En anledning till att resan gick så smidigt var med all säkerhet att Ebba hade planerat en hel del inför resan. För det är något som verkligen underlättar när man ska ge sig ut på långresa med elbil. Ebba använde sig av appen ChargeFinder för att hitta laddmöjligheter längs vägen. 

– Jag kollade upp stolpar längs vägen och hade en grov plan för vart vi skulle stanna och ladda på vägen. 

Samtidigt går det inte att planera exakt. Hur mycket elbilen drar beror på många olika faktorer som körstil, hur snabbt man kör och hur varmt det är.

Dock upplevde inte Ebba Forsgren att taktältet påverkade räckvidden för elbilen nämnvärt. Taktältet hämtades och lämnades i Åre så hon körde både med och utan det. 

Elbil med taktält parkerad vid sjö

• Hur tycker du att kombinationen elbil och taktält fungerade?

– Det har verkligen varit en klockren kombo! Taktältet gav oss möjligheten att stanna var som helst när vi blev trötta och skulle sova. Det är bara att ta en liten avstickare och se vart man hamnar, vi lyckades hitta mysiga ställen varje gång, säger Ebba Forsgren.

 

Taktältet gjorde resan enklare och friare 

Ebba Forsgren sätter upp taktält vid Nordkap

Att semestra med elbil och taktält är också snällare både mot plånboken och miljön än att ta in på hotell längs vägen. Dessutom slår utsikten från taktältet de flesta hotellrum. 

• Har du några tips till personer som är sugna på att göra resan till Nordkap med taktält?

Ja! Att stanna och uppleva omgivningarna man passerar på vägen upp. Det som händer för mig när jag kör elbil är att jag blir lugn, det går inte att stressa och man behöver köra försiktigt. Det tycker jag man ska utnyttja; göra resan till målet och ta det lugnt.

Hade jag haft mer tid hade jag lätt åkt in till bergen i inlandet – vandrat i Sarek och surfat vid kusten. Sedan hade jag absolut åkt tillbaka ner längs kusten i Norge och stannat vid Tromsö och Lofoten.

Projekt räckviddsångest är ett uppdrag som Ebba gjort för Vattenfall. Samtliga foton är tagna av fotografen Emmett Sparling

Ebba Forsgren vid sitt taktält från Taktältarna i Nordkap

Volkswagen ID4 med taktält vid Nordkap

Laddning av elbil med taktält vid Nordkap

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få exklusiva erbjudanden, inspiration och nyheter direkt i din inkorg